Strona główna » Odżywianie » Odżywianie w ciąży » Jakie mleko pić w ciąży? – zsiadłe, surowe a może pasteryzowane?

Jakie mleko pić w ciąży? – zsiadłe, surowe a może pasteryzowane?

jakie mleko pić w ciąży, sojowe, pasteryzowane czy zsiadłe

Tworzenie nowego życia ludzkiego jest skomplikowanym procesem, który polega na dostępie do wielu różnych składników odżywczych, które można uzyskać, pijąc mleko podczas ciąży. Istnieje wiele różnych opinii, jeśli chodzi o nabiał, ale mleko wysokiej jakości może być naprawdę korzystne zarówno dla ciebie, jak i dla rozwijającego się dziecka.


Dostarczenie wystarczającej ilości składników odżywczych ma kluczowe znaczenie dla wzrostu dziecka i jego samopoczucia w czasie ciąży. Naturalne mleko jest bogatym źródłem wszystkich niezbędnych składników odżywczych, które będą potrzebne podczas ciąży. Oprócz jedzenia zdrowych owoców, warzyw, zbóż itp.




Wpływ picia mleka uht w ciąży

Wszyscy wiemy, że mleko i produkty mleczne mają wartość odżywczą, która jest pomocna dla wzrostu płodu i zdrowia kobiety w ciąży. Mleko ma wysokie stężenie składników odżywczych, w tym białka, wapnia, fosforu, potasu, jodu, witaminy B12 i ryboflawiny. Ale czy wiesz, że spożywanie surowego mleka w ciąży może pozwolić niebezpiecznym mikroorganizmom wniknąć do organizmu, narażając Ciebie i Twoje dziecko na szereg zagrożeń dla zdrowia?

Jakie mleko pić w ciąży pasteryzowane czy nie?

Mleko dostarcza wapń, witaminę D, kwasy tłuszczowe omega-3 i białko, które współpracują ze sobą, abyś była silna podczas ciąży i pozwoliła Twojemu dziecku odpowiednio rozwijać się w macicy. Aby uzyskać te składniki odżywcze, kobieta w ciąży powinna spożywać co najmniej 2 szklanki mleka dziennie. Ale wtedy jest zamieszanie, czy surowe niepasteryzowane mleko powinno być spożywane czy pasteryzowane. Wybór pełnotłustego mleka krowiego w porównaniu z konwencjonalnymi odmianami o niskiej zawartości tłuszczu może zapewnić jeszcze większe korzyści dla kobiety w ciąży.

Przeczytaj także: Serek wiejski i twaróg w ciąży? – zalety

Oczywiście zawsze pamiętaj o konsultacji z lekarzem – lepiej zaspokoić swoje wątpliwości przed wyborem odpowiedniego mleka do picia z doświadczonymi specjalistami.

Białko jest niezbędnym składnikiem odżywczym na każdym etapie życia, ale jest szczególnie ważne w czasie ciąży. Rozwijający się płód opiera się w dużej mierze na białku, aby budować zdrowe nowe komórki. Ponieważ płód rośnie najszybciej podczas drugiego i trzeciego trymestru, zapotrzebowanie na białko jest najwyższe w późniejszych tygodniach ciąży.



Braki białka spowodowane niepiciem mleka

Niewystarczające spożycie białka w późniejszych etapach ciąży może negatywnie wpływać na wzrost płodu i skutkować niższą masą urodzeniową, co wiąże się ze zwiększonym ryzykiem śmierć noworodków oraz możliwością wystąpienia wysokiego ciśnienia krwi i cukrzycy typu 2 w wieku dorosłym.

Przeczytaj także: Jogurt activia w ciąży – korzyści

Kobiety, które spożywają mniej niż jedną szklankę mleka dziennie podczas ciąży, mogą mieć mniejsze dzieci w porównaniu z rówieśnikami, których mamy piły więcej niż jedną szklankę. Kobiety w ciąży z niedoborem wapnia z powodu niskiego spożycia mleka doświadczają utraty masy kostnej, ponieważ płód pochłania wapń od matki w celu rozwoju.



Korzyści z picia mleka uht w ciąży

Istnieją różne opinie, jeśli chodzi o włączenie mleka i innych produktów mlecznych do diety ciążowej, ale mleko może być bardzo korzystne dla ciebie w czasie ciąży. Może zaoferować wiele składników odżywczych, które będą potrzebne do zdrowego rozwoju Twojego dziecka.

  • Mleko jest bardzo pożywne i jest ważnym źródłem wapnia i witaminy D dla kobiet w ciąży. A czy wiesz, dlaczego potrzebujesz witaminy D podczas ciąży? Jak wynika z badań , wystarczająca ilość witaminy D podczas ciąży może zmniejszyć ryzyko zachorowania na alergie u dziecka w przyszłości. Oprócz tego kobiety w ciąży potrzebują również od 1000 do 1300 mg wapnia każdego dnia, aby wystarczająco odżywić swoje ciało i ciało rozwijającego się dziecka.
  • Picie mleka w czasie ciąży może zaspokoić niektóre twoje zapotrzebowanie na wapń. Możesz przyjmować suplementy wapnia sugerowane przez lekarza i pić mleko codziennie, aby zaspokoić zapotrzebowanie na wapń.
  • Picie mleka w ciąży może również mieć wpływ na wzrost płodu i może pomóc dziecku rosnąć. Dziecko może również mieć wyższy poziom insuliny we krwi u późnych nastolatków, co może obniżyć ryzyko cukrzycy typu 2.
  • Mleko jest bogate w białko, aminokwasy i kwasy tłuszczowe – wszystkie z nich są niezbędne do rozwoju układu nerwowego dziecka. Bogate w wapń i żelazo mleko pomaga w tworzeniu i rozwoju kości dziecka oraz w transporcie tlenu do dziecka. Mleko zawiera również wszystkie niezbędne witaminy A, B i D niezbędne do rozwoju płodu wewnątrzmacicznego.
  • Mleko działa jak skuteczny środek zobojętniający kwas, który może złagodzić zgagę i inne dolegliwości żołądkowe, które są częstym problemem w czasie ciąży.
  • Wykazano, że zawartość jodu w mleku poprawia rozwój mózgu płodu i zwiększa iloraz inteligencji dzieci.
  • Spożywanie mleka w ciąży wiąże się również ze zmniejszonym ryzykiem chorób, takich jak stwardnienie rozsiane, krzywica noworodków i osteoporoza.




Jak pić mleko podczas ciąży

Jeśli pijesz surowe lub niepasteryzowane mleko w czasie ciąży, może to być kłopotliwe dla Ciebie i Twojego dziecka. Właśnie dlatego powiemy ci, jak powinieneś pić mleko podczas ciąży.

  • Mleko jest dobrze wchłaniane po rozcieńczeniu wodą w stosunku 2 do 1. Możesz więc pić herbatę mleczną lub lekki koktajl mleczny.
  • Pij ciepłe mleko, biorąc małe łyki – nie spiesz się.
  • Nie pij mleka po ciężkim posiłku.
  • Utrzymuj minimum 2 szklanki dziennie o różnych porach.

Ile mleka pić w ciąży?

  • Picie zbyt dużej ilości mleka w czasie ciąży może prowadzić do wzdęć i niestrawności . Więc musisz pić mleko lub spożywać inne produkty mleczne z umiarem. Picie 2 szklanek mleka dziennie w ciąży może zapewnić ci wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Ale jeśli pijesz inną formę mleka oprócz mleka od krowy, policz poziom składników odżywczych i odpowiednio zmieniaj ich ilość.



Zapotrzebowanie na białko w ciąży

Typowe zalecenie dotyczące białka wynosi około 0,8 grama na kilogram masy ciała, ale w czasie ciąży kobieta potrzebuje większej ilości białka około 1,1 grama na kilogram masy ciała – ze względu na zapotrzebowanie dziecka w brzuchu. Oznacza to, że jeśli ważysz 70 kilogramów, będziesz potrzebowała około 77 gramów białka dziennie; a wraz z przybieraniem na wadze w czasie ciąży Twoje potrzeby będą odpowiednio rosnąć.

Przeczytaj także: Ile przytyje w ciąży – prawidłowa waga ciała w ciąży

Jedna szklanka pełnego mleka dostarcza prawie 8 gramów białka.

Czy mogę pić mleko w nocy?

    • Nie pij mleka natychmiast po posiłku. Przed snem możesz pić ciepłe mleko z miodem, aby uzyskać lepszą jakość snu i utrzymać optymalny poziom cukru we krwi w nocy.

Nie wszystkie kobiety wolą ten sam rodzaj mleka i nie wszystkie potrzebują tego samego poziomu żywienia, jeśli wziąć pod uwagę resztę ich diety. Na przykład weganie wolą mleko inne niż mleczne i organiczne ze źródeł roślinnych, a niektórzy mogą po prostu smakować. Podczas przetwarzania różnych rodzajów mleka zmienia się ich zawartość tłuszczu i kalorii. Dieta i typ ciała kobiety w czasie ciąży decydują, czy rodzaj mleka jest dla niej korzystny, czy nie. Oto kilka rodzajów mleka do wyboru:



Czy picie surowego mleka niepasteryzowanego podczas ciąży jest bezpieczne?

Surowe mleko pochodzi bezpośrednio od zwierząt takich jak krowa, koza, owca. Często zawiera różnorodne zakaźne patogeny, niepotrzebne enzymy i komórki pochodzące od zwierzęcia. Ponadto mogą być obecne niebezpieczne bakterie, takie jak Salmonella, E-cola czy Listeria, które mogą dodatkowo powodować poważne choroby przenoszone przez żywność, takie jak listerioza, gruźlica, błonica i bruceloza. Kobiety w ciąży mają wysokie ryzyko zachorowania, a niektóre mogą nawet doświadczyć poronienia od bakterii Listeria. Z pewnością pomimo ryzyka, gdy zdecydujesz się wypić surowe mleko w ciąży, upewnij się że jest ono gotowane lub pij je na gorąco.

Jeśli jesteś w ciąży i po wypiciu surowego mleka odczuwasz objawy, takie jak: wymioty, biegunka, ból brzucha, gorączka i ból głowy, natychmiast skonsultuj się z lekarzem.

 

Czy pić pasteryzowane mleko w ciąży?

Pasteryzacja to proces, w którym szkodliwe bakterie są zabijane przez podgrzanie mleka do określonej temperatury i czasu. Niezależnie od tego, czy wybierasz mleko kozie, krowie, czy inne pochodzenia zwierzęcego, należy kupować produkty pasteryzowane, aby zapewnić Tobie i Twojemu dziecku bezpieczeństwo.

Mleko krowie w ciąży

Mleko od krowy jest powszechnie dostępne i spożywane przez wielu. Występuje w wersjach surowych, odtłuszczonych, pełnych, smakowych i pasteryzowanych dostępnych w sklepach.

Mleko krowie jest bogate w wapń, a witaminy A, D i E. Białka i aminokwasy obecne w mleku są niezbędne do budowy komórek zarówno matki, jak i płodu. Witamina D ma kluczowe znaczenie dla wchłaniania wapnia i chroni przed cukrzycą ciążową . Witamina A wzmacnia układ odpornościowy i pomaga poprawić widzenie. Witamina E ma właściwości przeciwutleniające i chroni przed chorobami. Szklanka mleka krowiego może dostarczyć Ci 285 mg wapnia.



Mleko kozie do picia w diecie ciężarnej

Kozie mleko, choć nie jest popularnym wyborem wśród wielu kobiet, jest jednak bardzo pożywne. Może smakować nieco dziwnie, ale warto spróbować, jeśli szukasz lepszej jakości i mniejszej ilości. Jest dostępny w postaci świeżego mleka UHT (przetworzonego w ultra wysokiej temperaturze), które jest podgrzewane powyżej 135 stopni Celsjusza w celu pozbycia się zarodników oraz w odmianach organicznych.

Mleko kozie ma większą zawartość białka, witaminy B2 i kuleczek tłuszczu maślanego w porównaniu do mleka krowiego. Zdrowe tłuszcze dietetyczne w kozim mleku pomagają również obniżyć poziom cholesterolu, przyspieszają proces metaboliczny i wspomagają trawienie. Zawartość witaminy A w mleku jest łatwo wchłaniana przez organizm. Szklanka mleka koziego zawiera 283 mg wapnia.

A może pić mleko sojowe w ciąży?

Mleko sojowe, czyli zmielone ziarna soi namoczone w wodzie, zawierają ten sam poziom białka co mleko krowie i jest dostępne w różnych odmianach smakowych, błonnikowych i wzbogaconych w wapń.

Mleko sojowe pite w ciąży może dostarczyć ci wystarczającej ilości wapnia niezbędnego dla matki i dziecka. Oferuje również zdrowe tłuszcze, które są dobre dla serca, a jednocześnie nie zawierają cholesterolu. Mleko sojowe jest również bogate w przeciwutleniacze, które zwalczają raka i wzmacniają odporność. Jedna szklanka mleka sojowego może dostarczyć około 300 mg wapnia. Niektóre z białek, które można znaleźć w mleku sojowym to treonina, arginina, izoleucyna, glicyna i lizyna.

Wybierając mleko sojowe, pamiętaj, aby wybrać markę, która jest niesłodzona i używa gumy ksantanowej jako zagęszczacza, a nie karageniny.

Kolejną zaletą mleka sojowego jego bogactwo w związki fitochemiczne, które pomagają zmniejszyć dolegliwości związane z menopauzą czy ograniczyć ryzyko rozwoju nowotworów piersi.A to dzięki zawartym w soi izoflawonom o działaniu zbliżonym do estrogenu. Dotyczy to przede wszystkim nowotworów o podłożu hormonalnym, jak rak piersi i rak prostaty. Dane epidemiologiczne wskazują, że rak piersi występuje 4-krotnie rzadziej u kobiet azjatyckich niż u kobiet w krajach zachodnich. Uważa się także, że izoflawony chronią organizm przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki, skutecznie zmniejszając ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i choroby nowotworowe.Pojawiły się także doniesienia, jakoby izoflawony zmniejszały ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Sugeruje się także, że spożycie izoflawonów zwiększa gęstość kości i zapobiega osteoporozie.



Mleko migdałowe

Wytwarzane ze zmielonych migdałów i wody. To doskonała alternatywa dla kobiet uczulonych na gluten i soję.

Mleko migdałowe jest bogate w kwas foliowy, witaminę B, witaminę E, wapń, żelazo, białko i błonnik. Ma niską zawartość kalorii, tłuszczów nasyconych i cholesterolu. Szklanka mleka migdałowego dostarcza kobiecie w ciąży około 7,5 mg wapnia.

Mleko owsiane

Mleko owsiane ma wysoką zawartość błonnika i mało kalorii. Łagodzi zaparcia ciążowe i może kontrolować nadmierne łaknienie i apetyt na jedzenie słodyczy oraz utrzymywać stabilny poziom cukru we krwi.

Mleko owsiane ma wysoką zawartość witamin A i B oraz minerałów, takich jak potas, fosfor i mangan. Zawiera więcej białek niż mleko migdałowe i mleko ryżowe (wykonane z mielonego ryżu i wody), ale nie tak bardzo jak mleko od krowy. Ma dość dobrą ilość wapnia, tj. 120 mg na szklankę.



Mleko w proszku

Mleka w proszku jest wytwarzana z naturalnego pasteryzowanego mleka. Ma taką samą zawartość odżywczą jak mleko krowie.

To są różne rodzaje mleka. Mówi się, że picie mleka szafranowego jest bardzo korzystnym mlekiem dla kobiety w ciąży. Jeśli chcesz pić mleko szafranowe podczas ciąży, możesz dodać kilka kawałków szafranu do dowolnego mleka i wypić je. Mleczko szafranowe może pomóc obniżyć ciśnienie krwi , wahania nastroju i poprawić trawienie ciężarnej.

Zsiadłe mleko do picia w ciąży

Powstaje z niepasteryzowanego mleka krowiego, kiedyś świeże mleko pozostawione w odpowiedniej temperaturze zaczynało naturalnie przechodzić proces fermentacji – czego wynikiem był kwaśny smak oraz bardziej zwarta konsystencja przypominająca twaróg lub serwatkę.  Mleko podgrzewane do odpowiedniej temperatury powoduje, ze obecne w nim bakterie po prostu ulegają destrukcji.

Obecnie zsiadłe mleko mleko dostępne w sklepach jest produktem pasteryzowanym, który także przeszedł proces homogenizowania – więc nadaje się do picia w ciąży niemniej jednak czytajcie etykiety i upewnijcie się przed zakupem. Należy unikać świeżych nieprzetworzonych swojskich produktów mlecznych, często proponowanych w gronie bliskiej rodziny, ze względu możliwość wystąpienia różnych bakterii – który zostały wymienione wyżej.

Jeżeli lubisz smak zsiadłego mleka, możesz je pić – ale tylko w wersji pasteryzowanej! Ponieważ, w świeżym mleku mogą występować liczne niekorzystne dla organizmu bakterie.