Gdzie jesteś: Strona Główna / Ciąża / Czekolada w ciąży – biała, ciemna, gorzka czy mleczna? Ile i jaką warto jeść?

Czekolada w ciąży – biała, ciemna, gorzka czy mleczna? Ile i jaką warto jeść?



Czekolada jest całkowicie bezpieczna dla większości kobiet w ciąży – oczywiście jedzona z umiarem. W rzeczywistości istnieją dowody na to, że jedzenie czekolady w ciąży może obniżyć ryzyko stanu przedrzucawkowego i nadciśnienia ciążowego.





Czy mogę jeść czekoladę w ciąży?

Czekolada jest całkowicie bezpieczna do spożycia w czasie ciąży, o ile mówimy o kilku kawałkach, a nie o paru całych tabliczkach. Jak większość rzeczy w życiu, umiar jest dobrą ogólną zasadą.

Czekolada nie tylko wspaniale smakuje i przegania drobne smuteczki występujące w ciąży, ale chroni też serce oraz może działać przeciwnowotworowo, dostarczając wystarczającą ilość ważnych makroelementów oraz wytwarzając przeciwutleniacze zmniejszające stres, który może prowadzić do powikłań ciąży i chorób układu rozrodczego.



Czekolada w ciąży a ostrożność!

Niestety czekolada jedzona w ciąży ma też ciemne strony i nie możemy delektować się nią bezkarnie… zwłaszcza jeśli jemy dla dwojga. Zarówno przyszłe mamy, jak i ich rozwijające się maleństwa mogą skorzystać z dobrodziejstw kakao, ale brak umiaru grozi poważnymi konsekwencjami dla obojga. Jaka ilość jest wskazana? Jakie właściwości kryje w sobie czekolada? I kiedy powinnyśmy zachować szczególną ostrożność?

Szczególną ostrożność powinny zachować kobiety, u których stwierdzono cukrzycę ciężarnych. W przypadku nietolerancji glukozy zaniedbania dietetyczne mogą prowadzić nawet do śmierci dziecka. Zapytaj lekarza prowadzącego lub dietetyka, czy w ogóle możesz pozwolić sobie na spożywanie czekolady.

Bardzo słodkie czekolady obejmują białą czekoladę i batony. Ogólnie rzecz biorąc, im ciemniejsza czekolada, tym mniej zawiera cukru.

Przeczytaj także: Jak zmniejszyć łaknienie i ograniczyć apetyt na słodycze? – słodkie zachcianki


Ile mogę bezpiecznie zjeść czekolady w ciąży?

Codzienne spożywanie około 30 g czekolady w czasie ciąży może korzystnie wpłynąć na wzrost i rozwój płodu.

Czekolada jedzona w ciąży na nadciśnienie?

Nadciśnienie jest jednym z czynników ryzyka poprzedzającym wystąpienie stanu przedrzucawkowego, czyli zespołu objawów chorobowych, które bardzo często wymuszają przedwczesny poród i mogą stanowić zagrożenie życia dziecka, a także prowadzić do ciężkich powikłań u matki.

Z przeprowadzonych badań wynika, że kobiety, które w trakcie ciąży regularnie spożywają niewielką ilość czekolady, narażone są na 50% mniejsze ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego.

W ziarnach kakao znajduje się teobromina, substancja pobudzająca czynność serca oraz rozszerzającą naczynia krwionośne. Przypuszcza się, że może dzięki temu obniżać ciśnienie tętnicze, choć według ostatnich doniesień takie działanie czekolady należy w większym stopniu przypisywać flawonoidom, również występującym w kakao.




Gorzka czekolada jedzona w ciąży nie tylko obniża stres

Polifenole zawarte w gorzkiej czekoladzie uspokajają, poprawiają nastrój w ciąży, rozjaśniają umysł i zwiększają poczucie zadowolenia. Dodatkowo, zawarty w czekoladzie magnez reguluje przewodnictwo nerwowe, a cynk i selen zwiększają wydzielanie tzw. hormonu szczęścia, który może pozytywnie wpływać na twoje huśtawki nastroju w ciąży.

Codzienne spożywanie niewielkiej ilości gorzkiej czekolady w ciąży, począwszy od pierwszego trymestru, poprawia przepływ krwi do płodu.

Wszelkiego rodzaju niedobory składników odżywczych są niekorzystne dla rozwijającego się płodu i zdrowia matki, ale właściwy poziom żelaza i magnezu wydaje się szczególnie istotny dla prawidłowego przebiegu ciąży.



Skutki niedoboru żelaza to między innymi utrata energii, zmniejszenie odporności i większa podatność na infekcje ciążowe, a także zwiększone ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu. Z kolei przedłużający się niedobór magnezu może prowadzić do gestrozy i zatrucia ciążowego, przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej.

Ile kofeiny jest w czekoladzie?

Na szczęście zawartość kofeiny w czekoladzie jest niewielka w porównaniu z innymi produktami spożywczymi. Czekolada jest wysokokaloryczna i pełna cukru. Zaleca się maksymalnie spożycie około – 200 mg kofeiny każdego dnia, więc warto mieć to na uwadze jedząc czekoladę w ciąży.

Należy pamiętać, że najcenniejszym źródłem dobroczynnych składników w czekoladzie jest kakao w proszku, bez cukru i innych dodatków, a jeśli już nie możemy oprzeć się czekoladzie, wybierajmy dobrej jakości czekoladę gorzką o wysokiej zawartości kakao (powyżej 70%).



Przybliżona ilość kofeiny znaleziona w czekoladzie to:

  • w 50 gramach tabliczki gorzkiej czekolady jest około 50 mg kofeiny,
  • w 100 gramach tabliczki mlecznej czekolady: około 25 mg kofeiny,
  • biała czekolada nie zawiera kofeiny.

Rodzaj czekolady spożywanej w ciąży ma znaczenie. Ciemna czekolada zawiera prawie trzykrotnie więcej kofeiny niż mleczna czekolada. Jeśli w ciągu dnia wypiłaś już dwie filiżanki kawy to duża porcja czekolady przekroczy zalecaną ilość kofeiny.

Spożywanie dużych ilości kofeiny zawartej w czekoladzie może skutkować wystąpieniem niską masą urodzeniową dzieci, podczas gdy w skrajnych przypadkach jej zbyt duża ilość może również spowodować poronienie.

Ale w rozsądnych ilościach czekolada jest cudownym, bezpiecznym smakołykiem, dzięki któremu można zaspokoić głód słodyczy w ciąży.