Strona główna » Odżywianie » Odżywianie w ciąży » Serek wiejski i twaróg w ciąży – czy można je bezpiecznie jeść?

Serek wiejski i twaróg w ciąży – czy można je bezpiecznie jeść?

twaróg w ciąży

Twaróg z mleka pasteryzowanego uważany jest za bogaty w różnorodne składniki odżywcze. Dodanie serka wiejskiego w ciąży do codziennej dawki produktów mlecznych może pomóc w spełnieniu wymaganej ilości wapnia u kobiet w ciąży.


Czy twaróg jest bezpieczny dla kobiet w ciąży?

Sery miękkie wytwarzane z mleka pasteryzowanego są ogólnie uważane za bezpieczne. Należą do nich komercyjny twarożek, serek śmietankowy i przetworzona mozzarella. Jednak konsumenci nie mogą polegać wyłącznie na etykietach, aby ocenić warunki, w jakich ser został wyprodukowany. Etykieta zazwyczaj zawiera informacje na temat pasteryzacji, ale jeśli nie, najlepiej unikać produktu, dopóki nie masz pewności, że jest pasteryzowany.

Twaróg, wraz z serem topionym, pastami serowymi i serkiem śmietankowym, powinno spożywać z ostrożnością. Powinien być przechowywany w lodówce i zjedzony w ciągu dwóch dni od otwarcia opakowania.

Produkty mleczne są dobre, a nawet niezbędne w diecie kobiet w ciąży. Jednak najlepszą radą jest, aby kobiety w ciąży skonsultowały się ze swoim lekarzem pierwszego kontaktu lub położnikiem w sprawie wyborów żywieniowych.

Wartości odżywcze twarogu różnią się w zależności od poziomu użytego tłuszczu mlecznego i ilości dodanego sodu.

Jedna bryłka sera – około 220 gram zawiera:

  • Kalorie: 163
  • Białko: 28 gramów
  • Węglowodany: 6,2 grama
  • Tłuszcz: 2,3 grama
  • Fosfor: 24% referencyjnego dziennego spożycia
  • Sód: 30%
  • Selen: 37%
  • Witamina B12: 59%
  • Ryboflawina: 29%
  • Wapń: 11%
  • Kwas foliowy: 7%

Ma również przyzwoite ilości witaminy B6, choliny , cynku i miedzi.

Zawartość węglowodanów w twarogu wynosi około 3%. Składa się z laktozy, cukru mlecznego, którego niektórzy ludzie nie tolerują.

Czy w ciąży można jeść serek wiejski?

serek wiejski w ciąży

Chociaż kobiety w ciąży powinny unikać niektórych pokarmów, które zawierają toksyny środowiskowe lub stwarzają ryzyko chorób przenoszonych przez żywność – to spożywanie serka wiejskiego w ciąży powstałego z mleka pasteryzowanego jest ogólnie bezpieczne!

W rzeczywistości twarożek jak i zawiera mnóstwo składników odżywczych, które są niezbędne dla zdrowej ciąży np. jest bogaty w białko, wapń, witaminę B-12 i fosfor.

Serek wiejski to termicznie obrobione ziarenka twarożku znajdujące się w lekkiej i pasteryzowanej śmietance. Każde opakowanie serka pozbawione jest konserwantów, dlatego należy je przechowywać w temperaturze +1 do +6 stopni C.

Twaróg, który nie jest pasteryzowany lub wytwarzany z surowego mleka, nie powinien być spożywany w ciąży!, ponieważ zwiększa ryzyko zakażenia listerią – która może powodować poronienie u kobiet.

Jednym ze składników odżywczych wzbudzających obawy, jeśli chodzi o twarożek, jest występujący sód. Co zaskakujące, serek wiejski ma wysoką zawartość sodu, około 350-400 mg na porcję 1/2 szklanki więc powinien być spożywany z umiarem.

Twaróg jest zwykle spożywany na zimno – o ile spożywa się go dość szybko po wyjęciu z lodówki.

Można używać go w sosach do makaronów, naleśnikach czy posmarowanym chlebie lub sałatce.

Po ugotowaniu twarożek ma tendencję do roztapiania się i znikania we wszystkim, co gotujesz, nadając jedzeniu kremową lub wilgotną konsystencję o subtelnym smaku.

W czasie ciąży produkty mleczne w tym sery mogą dostarczać wystarczającej ilości wapnia i innych kluczowych składników odżywczych dla prawidłowego rozwoju płodu. Badania sugerują, że umiarkowane spożycie mleka w czasie ciąży było dodatnio związane ze wzrostem płodu i masą urodzeniową niemowlęcia w porównaniu z brakiem lub niskim spożyciem.

Ponieważ produkty mleczne są bogate w wysokiej jakości białka, wapń i witaminę D, spożycie przez matkę może również wpływać na późniejszy stan zdrowia kości

Czy twarożek do jedzenia w ciąży musi być pasteryzowany?

W większości przypadków twarożek jest pasteryzowany, jeśli został wyprodukowany w fabryceJest to typ serka wiejskiego sprzedawanego najczęściej w supermarketach lub innych sklepach.

Twaróg powstaje poprzez dodanie kwasu do mleka pasteryzowanego. Podczas prasowania sera kwas oddziela suchą masę mleczną od serwatki, pozostawiając skrzep mleka. Zsiadłe mleko jest następnie bardziej gotowane, aby usunąć jeszcze więcej serwatki.

W przeciwieństwie do innych serów twaróg nie starzeje się. Powstałe „ziarna twarogu” są zwykle mieszane z rodzajem „dressingu”, którym w większości przypadków jest pasteryzowany krem.

Mleko, które nie przeszło procesu obróbki cieplnej będącej częścią pasteryzacji, może zawierać bakterie e.coli, listerii, lub salmonellozy – która moż być powodem wywołania infekcji bakteryjnej salmonelli w ciąży.

Jak włączyć twarożek do swojej diety ciążowej?

Łagodny smak i miękka konsystencja twarogu sprawiają, że można go łatwo dodać do posiłków i przepisów.

Oto kilka kreatywnych sposobów jedzenia twarogu:

  • Naleśniki lub gofry. Wmieszaj do ciasta jako zamiennik mleka.
  • Sałatki. Dodaj go do ulubionych sałatek, aby uzyskać dodatkowe białko.
  • Owoc. Wymieszaj z owocami, takimi jak jagody , pokrojone banany, plasterki brzoskwini, kawałki mandarynki i kawałki melona.
  • Substytut śmietany. Świetnie sprawdza się jako zamiennik kwaśnej śmietany .
  • Sosy do maczania. Wymieszaj z sosami do maczania jako substytut mleka.
  • Koktajle. Zmieszaj z odrobiną mleka i owoców, aby uzyskać koktajl owocowy.
  • Wypieki. Upiecz go do babeczek, ciast, chleba lub bułek.
  • Substytut majonezu. Rozłóż go na kanapkach lub użyj w przepisach.
  • Jajecznica. Nada Twoim jajkom wyjątkowo kremową konsystencję.
  • Lazania. Użyj go jako zamiennika sera ricotta.