Strona główna » Odżywianie » Odżywianie w ciąży » Słonecznik w ciąży – bogate źródło wartości odżywczych w pestkach

Słonecznik w ciąży – bogate źródło wartości odżywczych w pestkach

kwiat słonecznika z nasionami

słonecznik do jedzenia w ciąży

Jedzenie i dłubanie łuskanych pestek słonecznika w czasie ciąży jest najlepszym sposobem na utrzymanie dobrej i zdrowej formy. Są siłą napędową odżywiania i dostarczają niezbędnych składników odżywczych podczas ciąży. Słonecznik obniża cholesterol, zawiera witaminy: A,B6, C,E, oraz niezbędny kwas foliowy.


Czy można jeść słonecznik w ciąży?

Nasiona słonecznika są nie tylko bezpieczne, ale także niezbędne w czasie ciąży. Słonecznik jest bogatym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny do wzrostu i rozwoju zdrowego dziecka.  Kwas foliowy i witamina B obecne w słoneczniku zapobiegają wadom wrodzonym noworodka. Pomaga w tworzeniu czerwonych krwinek, a czerwone krwinki przenoszą tlen z płuc do różnych części ciała. Niedobór kwasu foliowego podczas ciąży może prowadzić do rozszczepu wargi i kręgosłupa maluszka, a także wpłynąć na ciężarną matkę i powodować stan przedrzucawkowy i nadciśnienie tętnicze w ciąży.




Dłubanie pestek słonecznika

Absolutnie konieczne jest unikanie niedoboru folianów w trakcie ciąży, ponieważ może to prowadzić do poważnych problemów rozwijającego się płodu, od wad wrodzonych, do deformacji łożyska. Ponieważ niektóre z tych problemów mogą zostać wywołane, nawet zanim dowiesz się, że jesteś w ciąży, musisz upewnić się, że otrzymujesz wystarczającą ilość kwasu foliowego, nawet jeśli jesteś dopiero w fazie „starania się o dziecko”.

Korzyści z jedzenia pestek słonecznika w ciąży:

  • Słonecznik jest bogatym źródłem selenu, który odtruwa organizm i usuwa z niego uszkodzone komórki. Selen szczególnie pomaga powstrzymać raka piersi.
  • Zawiera witaminę E, która może mieć wpływ na zmniejszenie ryzyka raka płuc i raka jelita grubego.
  • Utrzymuje prawidłowy poziom cukru we krwi pod kontrolą: Obecność magnezu w nasionach słonecznika skutecznie stabilizuje poziom cukru we krwi.
  • Wspomaga trawienie: Nasiona słonecznika są bogate w błonnik, który czyści i detoksykuje układ trawienny zapewniając płynne trawienie. Błonnik pomaga również zapobiegać zaparciom ciążowym.
  • Zapobiega chorobom serca: cholesterol gdy utlenia się w organizmie może spowodować zawał serca lub zablokowanie tętnic. Ponieważ nasiona słonecznika są pełne przeciwutleniaczy, zapobiegają utlenianiu cholesterolu.
  • Wzmacnia kości: magnez jest niezbędny do wzrostu zdrowej struktury szkieletu, dzięki czemu słonecznika wspomaga zdrowy rozwój kości i zapobiegają osteoporozie.
  • Zawiera miedź, która wspomaga funkcje pracy stawów i sprawia, że ​​są mocne i elastyczne.
  • Zawiera fosfor, który jest kolejnym ważnym minerałem pomagającym  w rozwoju kości nienarodzonego dziecka.
  • Nasiona słonecznika podczas ciąży mogą również pomóc w walce ze zgagą, która najczęściej występuje podczas trzeciego trymestru.
  • Zawiera właściwości przeciwzapalne: Witamina E jest dobrym neutralizatorem, który neutralizuje wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki mózgowe i dobry cholesterol, a także powstrzymuje astmę, reumatoidalne zapalenie stawów i zapalenie kości i stawów.
  • Fitosterole obecne w słoneczniku pomagają kontrolować poziom cholesterolu.
  • Witamina E chroni skórę przed uszkodzeniami słonecznymi oraz utrzymuje ją odżywioną, promienną i zdrową.



Wartości odżywcze ziaren słonecznika (w 100 g)

  • Wartość energetyczna – 584 kcal
  • Błonnik pokarmowy – 8.6 g
  • Białko ogółem – 20.78 g
  • Tłuszcz – 51.46 g
  • Węglowodany – 20.00 g (w tym cukry proste 2.62 g)
  • nasycone: 4,455 g;
  • jednonienasycone: 18,528 g;
  • wielonienasycone: 23,137 g;
  • omega-3: 0,083 g;
  • omega-6: 23,050 g;

Witaminy i minerały

  • Witamina A – 50 IU
  • Witamina B6  – 1.345 mg
  • Witamina C – 1.4 mg
  • Witamina E – 35.17 mg
  • Witamina K: 2,7 µg;
  • Kwas foliowy –  227 µg
  • Niacyna – 8.335 mg
  • Ryboflawina – 0.355 mg
  • Tiamina – 1.480 mg
  • Wapń – 78 mg
  • Potas – 645 mg
  • Selen: 53 µg;
  • Fitosterole: 534 mg.
  • Kwas pantotenowy: 1,130 mg.
  • Fosfor: 660 mg;
  • Miedź: 1,80 mg;
  • Cynk – 5 mg

Pestki słonecznika pomagają także w stabilizacji nastroju, ponieważ zmiany i huśtawki nastroju mogą często występować w czasie ciąży.




Wiedza o samych korzyściach nie wystarczy. Powinnaś także wiedzieć, jak jeść pestki słonecznika w trakcie ciąży, aby czerpać z niego maksymalne korzyści bez utraty smaku.

kwiat słonecznika z nasionamiNasiona słonecznika są dość wszechstronne i można je włączać do diety na wiele sposobów. Możesz dodać garść ziarenek do sałatki, aby nadać jej orzechowy chrupiący smak. Dodatek prażonego słonecznika do warzy i głównych dań obiadowych z pewnością podniesie Twoje danie na wyższy poziom. Posyp smażone warzywa i makaron odrobiną nasion słonecznika, aby dodać chrupkości do potrawy.

 

Najlepszym i najprostszym sposobem jest spożywanie prażonych ziaren słonecznika takimi jakie są – „dłubanie pestek”.

Jak z każdym produktem spożywanym w ciąży nie przesadzaj z ilością i zawsze pamiętaj, że jedzenie zbyt wiele wszystkiego może być szkodliwe dla ciebie i dziecka. Zapytaj swojego lekarza, czy możesz codziennie jeść pestki słonecznika. Jeśli otrzymasz od niego zielony sygnał, możesz go bezpiecznie spożywać z umiarem każdego dnia.