Strona główna » Ciąża » Co jest dobre na zgagę w ciąży? – domowe sposoby na refluks

Co jest dobre na zgagę w ciąży? – domowe sposoby na refluks

Co jest dobre i najskuteczniejsze na zgagę w ciąży i jak jej zapobiegać? Na tę dolegliwość skarży się około 41% ciężarnych kobiet. Zgaga, znana także pod nazwą refluks należy do najczęstszych dolegliwości ciążowych. Dowiedz się więcej o przyczynach częstej zgagi w czasie ciąży oraz jak najlepiej zapobiegać i leczyć tę przypadłość.


Przyczyny częstej zgagi w ciąży

Nieprzyjemne pieczenie za mostkiem, odbijanie, niesmak w ustach… Choć zgaga może dopaść każdego, bez wyjątku, to szczególnie daje się we znaki kobietom w ciąży. Uczucie palenia w przełyku bywa bardzo dokuczliwe, utrudniając nawet nocny odpoczynek. Dlaczego właśnie zgaga w ciąży prześladuje nas najbardziej i jak z nią wygrać?

Różne czynniki wpływają w ciąży na częstsze występowanie zgagi:

zgaga w ciąży co oznacza

  • Twoje dziecko rośnie i zwiększa nacisk na niektóre Twoje organy wewnętrzne, między innymi żołądek. Kwas żołądkowy i kwaśna papka pokarmowa są zatem wypychane w kierunku przełyku.
  • Jednocześnie Twoje ciało wydziela więcej progesteronu, który współodpowiedzialny jest za wiotczenie mięśni. Przez to osłabia się działanie dolnego zwieracza przełyku, który zapobiega cofaniu się treści żołądkowej do przełyku. Taka sytuacja ułatwia przedostawanie się soków żołądkowych do części przewodu pokarmowego leżących powyżej żołądka, co wywołuje nieprzyjemny refluks.
  • Twój układ trawienny pracuje wolniej w czasie ciąży. Nawet jeśli od ostatniego posiłku minęło trochę czasu, niewykluczone, że kwaśna treść żołądkowa może się cofnąć i wywołać zgagę, zwłaszcza w pozycji leżącej lub pochylonej.

Objawy zgagi w ciąży

Zgaga w ciąży może występować z różnym nasileniem, zależnie od stopnia zakłócenia pracy przełyku. Kto cierpi na zgagę, może skarżyć się na częste odbijanie, chrząkanie, „uczucie kluski w gardle”, uczucie sytości, kwaśny posmak w ustach bądź wzmożoną produkcję śliny. W przypadku zgagi o cięższym przebiegu mogą wystąpić skurcze mięśni brzucha po posiłku, a także bóle żołądka, klatki piersiowej czy gardła.

Zobacz: Pokrzywa w ciąży – wspomaga trawienie i funkcjonowanie jelit

Co robić i stosować na zgagę w ciąży?

Często wystarczą małe zmiany w Twoim codziennym programie dnia, aby zapobiec występowaniu zgagi w ciąży:

  • Unikaj niektórych potraw i napojów: Twoje posiłki nie powinny być zbyt tłuste i pikantne. Ciesz się słodyczami w umiarkowanych ilościach i zrezygnuj z picia kawy, palenia tytoniu i konsumpcji alkoholu. Również gazowane napoje i kwaśne soki mogą wywołać refluks. Od czasu do czasu możesz także pić rozpuszczony w letniej wodzie roztwór mączki skalnej (tak zwanej ziemi leczniczej).
  • Zjadaj świadomie małe posiłki. Jedz zamiast trzech dużych 5-6 małych posiłków w ciągu dnia w mniej więcej regularnych odstępach czasowych. Nie jedz w pośpiechu. Poświęć czas na świadome rozkoszowanie się posiłkiem i dokładne jego rozdrobnienie w ustach. Luźne ubranie zapobiegnie dodatkowemu uciskowi na żołądek.
  • Odciążaj żołądek wieczorami. Zwłaszcza nocą, kiedy Twoje ciało leży płasko w łóżku wiele kobiet odczuwa nieprzyjemne palenie w mostku i w gardle. Możesz temu zapobiec, jeśli Twój ostatni posiłek zjesz przynajmniej dwie godziny przed snem. Spróbuj także spać z lekko uniesioną klatką piersiową, przez co utrudnisz przedostawanie się soków żołądkowych do przełyku.
  • Po jedzeniu nie schylaj się i nie wykonuj gwałtownych ruchów. Usiądź w fotelu lub ułóż się na kanapie w pozycji półleżącej – najlepiej, aby ku górze unieść tułów, poczynając już od dołu pleców, a nie tylko samą głowę i barki. W takiej samej pozycji spróbuj też spać, jeśli zgaga dokucza ci również w nocy.

Zwróć uwagę na to, co znajduje się na twoim talerzu. Możesz być pewna, że zgaga dopadnie cię po daniach tłustych, smażonych i pikantnych. Niekorzystnie zadziała także mocna herbata, kawa (jeśli z niej nie zrezygnowałaś), gazowane napoje i słodycze. Im produkt bardziej przetworzony i im więcej konserwantów ma w sobie, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawi się zgaga. Zapomnij więc o wszelkich zupach w proszku, nie tylko z uwagi na pieczenie w przełyku, ale także z tego względu, że nie posiadają żadnej odżywczej wartości. Najlepszym rozwiązaniem jest obserwowanie reakcji organizmu po każdym posiłku i wykluczenie z jadłospisu tych pokarmów, które ci nie służą.

Dobre domowe sposoby na leczenie zgagi w ciąży

Jeżeli nie chcesz sięgać po lekarstwa, możesz na początek wypróbować kilka domowych sposobów. Herbata z kopru włoskiego lub łyżeczka musztardy po posiłku łagodzą tego typu dolegliwości i pobudzają trawienie.

Również sok z ziemniaka pomaga pozbyć się zgagi. Wystarczy 5 ml 3-4 razy dziennie, aby zneutralizować nadwyżkę kwasów w żołądku. Sok taki możesz przygotować samodzielnie. Używaj do tego ziemniaków ze sprawdzonych źródeł – najlepiej z uprawy ekologicznej. W tym celu zetrzyj ziemniaka na tarce, a następnie odcedź przez czysty ręcznik kuchenny, zbierając wyciśnięty sok.

Zwróć przy tym szczególną uwagę, aby ziemniak nie posiadał zielonych plamek – miejsca te zawierają substancje, które mają odwrotne działanie – powodują bóle i skurcze żołądka.

Jeśli jednak po tych kuracjach nie zaobserwujesz żadnej poprawy to wiedz, że są lekarstwa, które możesz przyjmować także w ciąży, a które pomogą Ci wygrać ze zgagą. Substancje czynne takie jak alginian sodu, magaldrat czy hydrotalcyt pomogą złagodzić objawy. Jeśli to nie wystarczy, lekarz będzie mógł zalecić Ci blokery receptora H2, które pomogą uregulować produkcję kwasu żołądkowego.

Miej zawsze pod ręką migdały i przegryzaj je między posiłkami. Skutecznie neutralizują kwasy żołądkowe. W ciągu dnia jak najczęściej popijaj małymi łykami niegazowaną wodę mineralną. Raz, dwa razy dziennie wypij kleik z siemienia lnianego. Łyżeczkę rozgniecionych nasion lnu, które bez problemu zdobędziesz w każdej aptece czy sklepie zielarskim, zalej szklanką wrzątku i odczekaj kilka minut, aż zacznie się wydzielać śluz. To właśnie on ma zbawienne działanie na układ pokarmowy: pokrywa go cienką warstewką, która chroni przed podrażnieniami. Dokładnie wymieszaj i powoli wypij całą zawartość szklanki, włącznie z rozdrobnionymi nasionami (obejrzyj film na ten temat). Dość kontrowersyjnym produktem jest mleko. Niektórym mamom pomaga, u innych przynosi tylko chwilową ulgę czy wręcz potęguje nieprzyjemne pieczenie. Spróbuj sama i sprawdź, jak działa na ciebie.


Jeśli żadne domowe metody nie pomagają, a zgaga jest bardzo uciążliwa, poproś o pomoc lekarza. Może zalecić przyjmowanie leków alkalizujących, które nie będą stanowiły zagrożenia dla zdrowia twojego i maluszka.