Strona główna » Odżywianie » Odżywianie w ciąży » Kolendra w ciąży – czy jedzenie ziołowej przyprawy jest bezpieczne?

Kolendra w ciąży – czy jedzenie ziołowej przyprawy jest bezpieczne?

Kolendra w ciąży

Kolendra w ciąży

Kolendra to popularne zioło o świeżym i cytrusowym smaku, często spożywane w zupach, sałatkach i nie tylko! Jednak czy kolendra jest bezpieczna dla kobiet w ciąży?




Zioła są typową częścią naszej diety, ponieważ wnoszą więcej smaku i aromatu do naszych codziennych posiłków. Kolendra jest jednym z ziół powszechnie używanych jako przyprawa kulinarna i może być czymś, co lubiłeś jeść z ulubioną sałatką lub makaronem. Liście i nasiona kolendry (kolendra) są pełne wartości odżywczych, smakowych i zdrowotnych. Spożywane w odpowiednich ilościach i odpowiednio przygotowane liście i nasiona kolendry są bezpieczne dla kobiet w ciąży.

Wszystkie części rośliny kolendry są jadalne, ale świeże, aromatyczne liście i suszone nasiona są najczęściej używane do indyjskich potraw.

Czy możesz jeść liście kolendry podczas ciąży?

Liście i nasiona kolendry są bogate w niezbędne witaminy i minerały, które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, szczególnie w czasie ciąży.

W 20 gramach kolendry (lub około dziewięciu gałązek) kolendry zawiera 104 miligramy potasu, który jest elektrolitem pomagającym zrównoważyć płyny w organizmie i wspiera impulsy nerwowe i mięśniowe. Kolendra jest również bogata w witaminę K z 62 mikrogramami w porcji wielkości dziewięciu gałązek zielonych liści.




Witamina K działa głównie w krzepnięciu krwi i zdrowych kościach. Kobiety w ciąży potrzebują dziennie 90 mikrogramów witaminy K. Spożywanie odpowiednich ilości witaminy K może zmniejszyć ryzyko osteoporozy i choroby wieńcowej.

Dodatkowo kolendra jest bogata w witaminę A, niezbędną witaminę rozpuszczalną w tłuszczach. Znajdująca się również w żywności, takiej jak marchew, brokuły i słodkie ziemniaki, witamina A działa wspomagająco na zdrowie oczu. W szczególności witamina A staje się jeszcze ważniejsza podczas ciąży kobiety, ponieważ jest integralną częścią rozwoju narządów i szkieletu dziecka. Z tego powodu zapotrzebowanie na witaminę A wzrasta w czasie ciąży.

Dodatkowo nasiona kolendry badano pod kątem ich potencjalnego działania przeciwnowotworowego, przeciwdrgawkowego i przeciwdrobnoustrojowego. Mają potencjalny efekt hipoglikemiczny, co oznacza, że ​​mogą obniżyć poziom cukru we krwi. Dlatego porozmawiaj ze swoim lekarzem przed spożyciem nasion kolendry, jeśli masz cukrzycę.



Wartości odżywcze liści kolendry

Liście kolendry są doskonałym źródłem witaminy A i witaminy C. Wraz z tymi składnikami odżywczymi każda porcja liści kolendry zawiera garść składników odżywczych, takich jak błonnik pokarmowy, żelazo, mangan, wapń, witamina K, fosfor itp.

Cudowne zioło składające się z 11 olejków eterycznych, o bardzo niskiej zawartości tłuszczów nasyconych, zawiera dużą ilość kwasu linolowego, który zapewnia liczne korzyści zdrowotne. Według NIN 100 g liści kolendry zawiera 31 kcal, 2 g węglowodanów, 4 g białka, 0,7 g tłuszczu, 146 mg wapnia, 5,3 mg żelaza, 4,7 g błonnika, 24 mg witaminy C, 635 mg witaminy A i więcej.



Jakie są zalety kolendry dla kobiet w ciąży?

Podobnie jak wiele ziół i przypraw, zarówno liście, jak i nasiona kolendry mają wiele potencjalnych korzyści zdrowotnych dla kobiet w ciąży.

Przede wszystkim kolendra jest bogata w przeciwutleniacze, mikroelementy i związki, w tym kwercetynę, terpinen i tokoferole. Przeciwutleniacze to korzystne związki, które zapobiegają utlenianiu komórek w organizmie, które mogą tworzyć szkodliwe wolne rodniki. Ponadto badania pokazują, że spożywanie diety bogatej w przeciwutleniacze pomaga wzmocnić układ odpornościowy i zmniejsza stany zapalne w organizmie.

Podczas ciąży organizm zapewnia dodatkowy stres oksydacyjny, wytwarzając jeszcze więcej wolnych rodników. Chociaż jest to bardzo normalne, przeciwutleniacze w diecie mogą pomóc zredukować i zrównoważyć ten stres.




Czy kolendra jest bezpieczna w czasie ciąży?

Kolendra jest bezpieczna w czasie ciąży, o ile jest spożywana w normalnych ilościach i podjęto niezbędne środki ostrożności podczas mycia i przygotowywania zioła. Kolendrę uznaje się za bezpieczny środek aromatyzujący do spożycia w czasie ciąży. Kobiety w ciąży mogą spożywać kolendrę w normalnych ilościach bez obaw.

Kolendra w ciąży a zagrożenia

Główne obawy i zagrożenia związane ze spożywaniem kolendry w czasie ciąży wynikają z jej właściwości chemicznych i możliwości zanieczyszczenia liści szkodliwymi bakteriami. Kolendra może mieć właściwości przeciwpłytkowe, co zwiększa ryzyko krwawienia. Jest to problem dla kobiet w ciąży, ponieważ nadmierne krwawienie może zakończyć się poronieniem.





Jednak najbardziej powinieneś się martwić możliwością zanieczyszczenia krzyżowego i szkodliwych bakterii żyjących na liściach kolendry, ponieważ to zioło rośnie nisko nad ziemią, jest podatne na skażenie bakteriami i pasożytami znajdującymi się w glebie i wodzie do nawadniania.

Najczęstszymi bakteriami występującymi na liściach kolendry są Cyclospora cayetanensis , E. coli i Shigella sonnei, o których wiadomo, że powodują choroby przenoszone przez żywność, które mogą być gorsze dla kobiet w ciąży. Z tego powodu ważne jest, aby zachować dodatkowe środki ostrożności podczas mycia i przygotowywania kolendry (i innych surowych ziół) przed spożyciem jej w czasie ciąży.