Strona główna » Materiał zewnętrzny » Ścieżka sensoryczna – co to takiego?

Ścieżka sensoryczna – co to takiego?

ścieżka sensoryczna

ścieżka sensoryczna

Różnego rodzaju bodźce są niezwykle ważnym motorem napędowym rozwoju każdego dziecka, głównie w okresie przedszkolnym, ale nie tylko. Dlatego też wiele zabaw ruchowych i manualnych wspomaga je w powolnym dążeniu do dorosłości jako w pełni sprawnego człowieka, o odpowiedniej percepcji i wyćwiczonym połączeniu umysłu z ciałem sterującym ogółem poznawczym.





Ścieżka sensoryczna – najważniejsze informacje

Ścieżka sensoryczna to jedna z metod na zabawę dla dzieci, która zachęca do ruchu i ćwiczenia różnorakich zmysłów, a także połączeń pomiędzy nimi dla pewnej sprawności poznawczej. Składa się ona z elementów tworzących tor przeszkód, zazwyczaj o różnych kolorach, kształtach, fakturze, jak i możliwościach utrzymania na nich pełnej równowagi.

Ścieżka sensoryczna a ludzkie zmysły

Sensoryka, od której powstało określenie ścieżki sensorycznej, to dział nauki zajmującej się niczym innym, jak tym, jak odbieramy świat poprzez przeróżne bodźce. Oprócz podstawowych zmysłów najczęściej wymienianych, takich jak wzrok, węch, smak, dotyk słuch istnieją także dodatkowe. Jest to między innymi zmysł równowagi, czyli utrzymanie prawidłowej pozycji poprzez układ przedsionkowy w uchu wewnętrznym, który dostarcza informacji na temat grawitacji i przestrzeni. Drugi to zmysł kinestetyczny dbający o to, by sygnały z mózgu docierały do odpowiednich partii mięśni. Ścieżka sensoryczna, która będzie wpływać na wszystkie te zmysły, to przedmioty, na które można stawać, omijać czy przeskakiwać; w różnych kolorach, a czasami także elementy wydające dźwięki przy nacisku oraz te wymagające utrzymania równowagi podczas przechodzenia.




Ścieżka sensoryczna i jej wpływ na z poszczególne zmysły

Wzrok – odpowiednio dobrane wielokolorowe elementy w ścieżce sensorycznej, pozwalają przedszkolakowi odróżniać barwy i ćwiczyć ich widzenie.



Słuch – zastosowanie elementów, takie jak na przykład piszczące kuleczki może przyczyniać się do odpowiedniego odbioru bodźców słuchowych, jak i przygotowania na nie ciała.

Smak i węch – raczej nie stymulowane na ścieżkach sensorycznych, ale nie ma przeszkód, żeby dać je jako dodatkowy bonus w postaci pachnących elementów czy przekąsek w trakcie toru przeszkód.

Dotyk – jedne z najbardziej stymulowanych zmysłów, poprzez stosowanie podłoża i jego elementów o różnych kształtach i fakturze. Ważne jest, aby niektóre były przyjemne inne wręcz przeciwnie (ale nie bolesne!).

Równowaga i kinestetyka – podobnie jak dotyk, jeden z najczęstszych bodźców używanych podczas tworzenia ścieżek sensorycznych, często za pomocą elementów typu małe poduszki z kulkami, czy gumowe półkule, na których dziecko musi zachować równowagę.