Strona główna » Ciąża » Opalanie a ciąża – czy w ciąży można się opalać?

Opalanie a ciąża – czy w ciąży można się opalać?

Zbliża się sezon urlopowy, a wraz z nim – plażowanie i wakacyjne podróże. Czy w ciąży można się opalać? Sprawdź, jak zadbać latem o swoje bezpieczeństwo podczas ciąży.


Zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla wszystkich. Podczas upałów szczególnie jednak powinny uważać przyszłe mamy. Opalanie w ciąży nie jest wskazane. Nadmierna ekspozycja na słońce przede wszystkim stwarza ryzyko przegrzania organizmu, co może mieć poważne konsekwencje (m.in. krwawienie z dróg rodnych, wywołanie skurczy macicy). Według badań częsta ekspozycja na promienie słoneczne może obniżać poziom kwasu foliowego.

Zażywasz kwas foliowy?

Według badań częsta ekspozycja na promienie słoneczne może obniżać poziom kwasu foliowego w organizmie nawet o 20 procent. Potwierdzenie istnienia związku między intensywną ekspozycją na promienie UV a obniżeniem poziomu kwasu foliowego wymaga przeprowadzenia dokładnych badań.

Kwas foliowy, czyli witamina B9, zmniejsza ryzyko wad układu nerwowego u płodu. Sięgać należy po niego nie tylko w czasie ciąży, ale również na etapie przygotowań do niej. Jak wynika z badań, planując powiększenie rodziny, warto ograniczyć korzystanie z promieni słonecznych, mogą bowiem znacząco zmniejszać poziom kwasu foliowego w organizmie.

Ponadto skóra w ciąży jest bardzo wrażliwa. Wystawienie jej na działanie promieniowania słonecznego w połączeniu z wysokim stężeniem hormonów ciążowych może doprowadzić do powstania trwałych przebarwień i pajączków.

W czasie ciąży łatwiej też o poparzenia skóry

Gorące lato bywa uciążliwe dla przyszłych mam. Kobiety w ciąży mogą intensywniej reagować na upały – mogą się szybciej męczyć, bardziej pocić, słabnąć, borykać się z opuchlizną, mieć duszności czy mroczki przed oczami. W upalne dni, gdy organizm intensywnie się poci, łatwo też o odwodnienie. Dlatego, jeżeli chodzi o przebywanie na słońcu, warto zachować umiar i dbać o siebie jeszcze bardziej (m.in. pić dużo wody i zadbać o dostęp do przekąsek).

Bądź ostrożna podczas opalania w trakcie ciąży

Potencjalne ryzyko przewyższa przyjemności płynące wylegiwania się na plaży. Nie oznacza to jednak, że musimy całkowicie unikać plażowania. Wystarczy zadbać o pewne środki ostrożności – m.in. przebywać w cieniu, pić dużo wody, założyć nakrycie głowy i stosować kosmetyki z wysokim filtrem (najlepiej SPF 50). Lepiej też nie korzystać z uroków lata w „godzinach szczytu”, kiedy słońce grzeje najmocniej (między 11:00 a 16:00).

Słoneczny spacer z dawką witaminy D

Pod wpływem słońca skóra wytwarza witaminę D, która jest potrzebna przyszłej mamie. Nie oznacza to jednak, że aby ją zdobyć, trzeba godzinami przebywać w pełnym słońcu. Wystarczy, jeżeli po prostu spędzamy czas na świeżym powietrzu. Zamiast więc wylegiwać się na kocu, lepiej wybrać się na spacer. To w końcu jedna z najczęściej zalecanych aktywności dla kobiet w ciąży i sprawdzony sposób na poprawę samopoczucia.

Warto jeszcze wspomnieć, że w ciąży nie zaleca się korzystania z solarium, sauny oraz jacuzzi. Niewskazane jest też stosowanie tabletek brązujących (w ciąży stosowanie jakichkolwiek medykamentów należy skonsultować z osobą prowadzącą ciążę).

Źródło: www.sciencedaily.com