Nasiona chia w ciąży czy można je bezpiecznie jeść ?



czy mozna jest nasiona chia w ciazy

Nasiona Chia, o których mówi się, że są zdrowsze niż tran są polecane i mogą po nie sięgać również kobiety w ciąży, ze względu na dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych.


Jedzenie nasion szałwii hiszpańskiej w ciąży

Chia to inaczej pochodząca z Ameryku Południowej szałwia hiszpańska. Jej nasiona były uprawiane już przez Azteków, którzy nazywali je Chian – oleisty. Rzeczywiście, roślina ta zawiera aż 34% tłuszczu, w którym te najcenniejsze występują w bardzo wysokim stężeniu 64%.


Nasionach chia dostarczają kobiecie ciężarnej kwasy tłuszczowe

Nasiona Chia zawierają bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, o które tak trudno w naszej diecie. Kwasy te są ważne szczególnie w czasie ciąży, bo według badań, dzieci mam, które w ciąży dostarczały sobie prawidłowych ilości tych składników, zdobywały w testach na inteligencję wyższe noty niż ich koledzy. Udowodniono też, że dziecko karmione mlekiem matki rozwija się lepiej, o ile mama w swojej diecie uwzględnia kwasy tłuszczowe.



Kwasy tłuszczowe zawarte w 100g nasion szałwii:

  • nasycone – 3.330 g
  • jednonienasycone  – 2.309 g
  • wielonienasycone – 23.665 g
  • tłuszcze trans – 0.140 g

Może mieć to związek z faktem, że tłuszcze te pomagają rozwijać i utrzymać w dobrej kondycji mózg. Niedobór tych składników w ciąży może z kolei owocować depresją, problemami z koncentracją, częstszymi chorobami i gorszym stanem skóry czy włosów. Zamiast sięgać po niesmaczny tran czy tuziny jaj, możemy łatwo uzupełnić niedobory za pomocą niepozornych nasion szałwii hiszpańskiej.

Nasiona chia na niedobór kwasów tłuszczowych podczas ciąży

ziarna nasion chiaNa co dzień łatwo o niedobór kwasów tłuszczowych omega-3, bo substancje te zawarte są głównie w tłustych morskich rybach, które najczęściej są droższe i rzadziej dostępne niż np. panga, która jest niemal bezwartościowa pod względem zawartości odżywczej. Dodatkowy problem mają wegetarianie, którzy poza rybami i jajami mają niewielką szansę na uzupełnienie niedoborów, oraz kobiety w ciąży, które ostrzega się przed sięganiem po niektóre ryby.


Nasiona chia źródłem łatwo przyswajalnego błonnika i białka

Dobrą wiadomością jest jeszcze to, że błonnik w nasionach chia nie tylko zapobiega zaparciom ciążowym, ale może również pomóc regulować poziom cukru we krwi, tym samym zmniejszając tempo wchłaniania cukru we krwi. Jedzenie pokarmów bogatych w błonnik może sprawić, że Twój układ trawienny będzie działał płynniej. Dwie łyżki nasion chia mają około 8 gramów źródła błonnika, co stanowi około 32 procent zalecanego dziennego zapotrzebowania .  Białko – 4 g na 2 łyżki stołowe.

Hormony ciążowe mogą powodować gromadzenie się glukozy we krwi ze względu związane jest to z  zaburzeniami tolerancji węglowodanów, które należy kontrolować, aby uniknąć cukrzycy ciążowej.

Zobacz: Czym spowodowana jest cukrzyca ciążowa i jak ją leczyć?

Wartość energetyczna nasion chia w 100g wynosi 486 kcal i zawiera:

  • Białko ogółem – 16.54 g
  • Tłuszcz – 30.74 g
  • Węglowodany – 42.12 g
  • Błonnik – 34.4 g

Dlaczego jeszcze warto sięgać po te nasiona w ciąży?

Poleca się je kobietom, które nie mają czasu na regularne posiłki (czego lepiej unikać w ciąży) bądź nie lubią się przejadać. W ciąży może im brakować dodatkowych kalorii. Tymczasem dwie łyżeczki stołowe nasion Chia w całości pokrywają zapotrzebowanie na dodatkowe kalorie. Do tego zawierają wapń – 152 mg w 2 łyżkach, żelazo, magnez, cynk i miedź.


Minerały w 100g:

  • Wapń – 631 mg
  • Żelazo – 7.72 mg
  • Magnez – 335 mg
  • Fosfor – 860 mg
  • Potas – 407 mg
  • Sód – 16 mg
  • Cynk – 4.58 mg

To szczególnie ważne w ostatnich trzech miesiącach ciąży, gdy spożycie wapnia powinno być wzmożone. Chia zawiera przy tym ok. pięć razy więcej wapnia niż… mleko!

Gdzie kupić nasiona szałwii ?

Nasiona można kupić głównie w sklepach i na targach ekologicznych. To jednak niedługo może się zmienić, bo roślina ta zdobywa na świecie rosnącą popularność. Ze względu na swoje wartości w 2009 roku Unia Europejska pozwoliła dodawać nasiona Chia do chleba. Nasionkami można też posypać sałatkę, potrawkę, kanapkę; dodać do musli czy ciasta. W niektórych sklepach ekologicznych można też kupić gotowe mleko Chia uzyskiwane na tej samej zasadzie co mleko sojowe. Pozwala ono w łatwy sposób uzupełnić niedobory i jest świetną alternatywą dla mleka krowiego, szczególnie dla alergików. Mleko Chia można też przygotować w domu – wystarczy zalać nasiona wodą i odsączyć.