Strona główna » Ciekawostki » Domowe sposoby na trądzik – co jeść, jadłospis i dieta

Domowe sposoby na trądzik – co jeść, jadłospis i dieta

Trądzik to utrapienie wielu osób, nie tylko w wieku dojrzewania. Ta przypadłość dotyka bowiem niemowlęta, nieco starsze dzieci, nastolatków, a nawet osoby w wieku 25-60 lat. Większość zmian skórnych tego typu wymaga konsultacji z lekarzem dermatologiem oraz odpowiedniego leczenia. Jednak każdą kurację warto wspomóc domowymi sposobami, które są nie tylko sprawdzone, ale również skuteczne i bezpieczne. Z pewnością nie zaszkodzą, a mogą zdziałać wiele dobrego. Są znacznie bardziej bezpieczne niż większość kosmetyków dostępnych w sklepach, których producenci zachwalają je jako panaceum na trądzik. Przede wszystkim jednak są to metody zdecydowanie tańsze i łatwo dostępne. Co jeść, czy istnieje skuteczna dieta na trądzik? Jakie są domowe sposoby na trądzik?

Jak skutecznie pozbyć się trądziku?

Wszystko to zależy od rodzaju zmian trądzikowych. U niektórych osób pojawiają się jedynie pojedyncze krostki na twarzy, inni z kolei borykają się z nieestetycznymi wypryskami nawet na całym ciele. Szczególnie często trądzik pojawia się na twarzy, plecach, ramionach i dekolcie. Same pryszcze również różnią się od siebie – mogą być ropne i bolące lub przybrać formę zaczerwienionych plamek. Czasem zmiany skórne ograniczają się wyłącznie do drobnych zaskórników i wągrów, które nie są bolesne, jednak wyglądają mało estetycznie.

W zależności od rodzaju zmian skórnych inne jest leczenie. Od właściwie dobranych leków zależy ich skuteczność oraz efekty. Warto więc dobrze wiedzieć, z jakim trądzikiem ma się do czynienia. Nie każdy jednak wie, że jego odmian jest kilka:

  • Trądzik młodzieńczy to najbardziej powszechne zmiany skórne. Ich przyczyną jest burza hormonalna, dlatego najczęściej pojawia się u osób w wieku dojrzewania. Za pojawianie się tego rodzaju trądziku odpowiedzialne są przede wszystkim androgeny, których poziom gwałtownie wzrasta w okresie dojrzewania, przez co gruczoły skórne zaczynają produkować zbyt dużą ilość łoju. Objawia się to pryszczami – od zaskórników, poprzez grudki aż do krost wypełnionych płynem ropowiczym. W zależności od ilości hormonów, zmiany te są mniej lub bardziej zaostrzone. Zazwyczaj po ustaniu burzy hormonów trądzik młodzieńczy powinien samoistnie zniknąć nie pozostawiając trwałych śladów na skórze. Są jednak przypadki, w których konieczne jest dłuższe leczenie. W trakcie walki z trądzikiem zaleca się wizyty u dermatologa oraz dbanie o cerę za pomocą specjalnych kosmetyków przeznaczonych do tego typu problemów skórnych.
  • Trądzik ropowiczy jest nieco rzadziej występującą odmianą zmian powstających na skórze. Mimo tego walka z nim jest uporczywa, a jej efekty nie zawsze w stu procentach zadowalające. Objawem tej choroby są bowiem zaskórniki, grudki, krosty oraz bolesne torbiele. Szczególnie te ostatnie są przyczyną nieestetycznych blizn, które powstają po ustąpieniu choroby.
  • Trądzik skupiony to dolegliwość, która szczególnie dotyka mężczyzn. Poza tradycyjnymi zmianami skórnymi pojawiają się jednocześnie nacieki, które są głębokie oraz torbiele wypełnione płynem ropowiczym. Często zdarza się, że te dwa rodzaje pryszczy łączą się ze sobą powodując rozległe zmiany trądzikowe. Są one niezwykle bolesne i uporczywe, ponieważ walka z nimi bywa długotrwała i jest skuteczna tylko przy użyciu odpowiednich leków. Niestety, ale trądzik skupiony pozostawia szpecące blizny na całym ciele, ponieważ tego typu zmiany dotyczą nie tylko twarzy, ale również pleców, ramion, klatki piersiowej, a nawet pośladków i okoli pach.
  • Trądzik bliznowaty to szczególna odmiana zmian skórnych, ponieważ może występować samodzielnie lub w połączeniu z trądzikiem skupiony, jak również ropowiczym. W takiej sytuacji walka z trądzikiem staje się długa i bolesna, a jej efektem są bliznowce, czyli twarde guzy o nieregularnym kształcie.
  • Trądzik piorunujący to kolejna bardzo ciężka odmiana tej pospolitej choroby. Już sama nazwa wskazuje, że zmiany skórne są niezwykle ekspansywne. Dotykają nie tylko skóry, ale całego organizmu. Osobie dotkniętej trądzikiem piorunującym towarzyszy gorączka oraz bóle stawów, podwyższony poziom OB i leukocytów. Po ustąpieniu choroby, jak i w trakcie jej trwania, na skórze pozostają głębokie blizny. Warto wiedzieć, że tego rodzaju trądzik występuje wyłącznie u mężczyzn.
  • Trądzik niemowlęcy to szczególny rodzaj trądziku, ponieważ dotyka wyłącznie maluchy. Pojawia się dosyć często u dzieci w pierwszym roku życia. Zazwyczaj zaskórniki, krostki i grudki nie pozostawiają trwałych zmian, jednak w niewielki odsetek dzieci cierpi z powodu nieestetycznych blizn, które są efektem trądziku pojawiającego się u starszych niemowląt.
  • Trądzik różowaty dotyczy starszych osób, ponieważ będących w wieku 25-60 lat. Jest on bezpośrednio związany z cerą naczynkową, a konkretnie z zaburzeniami w prawidłowym działaniu naczyń krwionośnych. Występuje więc wyłącznie na twarzy w tzw. strefie T, a więc na brodzie, w okolicach nosa oraz na czole. Ta odmiana trądziku bywa uporczywa, a czasem może przerodzić się w przerost tkanki skórnej, co wymaga interwencji chirurgicznej.
  • Trądzik kosmetyczny to efekt źle dobranych kosmetyków do rodzaju cery. Wystarczy zmienić je na łagodniejsze i lepiej przystosowane do danego typu skóry, aby pozbyć się trądziku.
  • Trądzik mechaniczny jest dość specyficznym rodzajem zmian skórnych, ponieważ nie ma nic wspólnego ze zmianami hormonalnymi oraz łojotokiem. Jego przyczyną jest bowiem pocieranie naskórka, co w efekcie doprowadza do podrażnienia oraz zatkania gruczołów łojowych. Doprowadzić do tego może nieodpowiednia odzież – zbyt ciasna, szorstka i nieprzepuszczająca powietrza.

Które witaminy są niezbędne podczas walki z uporczywym trądzikiem?

Warto natomiast wzbogacić codzienną dietę w surowe oraz gotowane warzywa i owoce, ryby morskie, nabiał, jaja i produkty pełnoziarniste. Ważne, by były bogate w witaminę A, z grupy B, D, E oraz K, a także liczne składniki mineralne, które odżywiają skórę i stymulują ją do szybszej odbudowy. Można także zabawić się w domowe SPA i z rozmaitych produktów przygotowywać maseczki, napary oraz okłady i płukanki do skóry.

Zbawienny wpływ na jej wygląd ma bowiem sok z cytryny oraz truskawek, ogórek szklarniowy i pomidor, kefir i maślanka, ziarna zbóż, miód, sól z Morza Martwego oraz drożdże. Nie można także zapominać o codziennym, co najmniej 2 razy w ciągu dnia, przemywaniu skóry żelem antytrądzikowym, następnie użyciu toniku oraz kremu antybakteryjnego. Warto natomiast na jakiś czas zrezygnować z makijażu lub postawić na bardziej lekki, ponieważ dzięki temu skóra będzie mogła swobodnie oddychać, a pory nie zostaną zatkane zanieczyszczeniami i kosmetykami.

  • W każdej diecie na te przypadłość powinna znaleźć się witamina A. Produkty spożywcze, które są w nią bogate potrafią niemal zdziałać cuda. Na jej korzyść świadczy sam fakt, że jest składnikiem wieku leków, które stanowią skuteczną broń w walce ze zmianami skórnymi. Dlaczego witamina A jest tak istotna? Odpowiada za normalizacje wydzielania sebum. Jeśli organizm produkuje go zbyt dużo, dochodzi do zatkania porów, a tym samym powstawania zaskórników, krost i poważnych stanów zapalnych.
  • Kolejna witamina istotna w walce z trądzikiem to B6. W ogóle większość witamin z grupy B ma zbawienny wpływ na wygląd naszej skóry, ponieważ mają właściwości tonizujące. Działają więc jak niejeden dobry kosmetyk, szczególnie tonik, który powinien być podstawą pielęgnacji cery trądzikowej. Dzięki temu znacznie zmniejsza się ilość wyprysków nie tylko na twarzy, ale we wszystkich tych miejscach na ciele, które są objęte zmianami trądzikowymi. Zaś niedobór witaminy B2 powoduje łojotok.
  • Dieta na trądzik powinna obejmować również produkty spożywcze bogate w witaminę C. Wykazuje ona działanie antybakteryjne oraz przyspiesza gojenie się ran. Ważne jest również to, że redukuje przebarwienia skóry, które często towarzyszą trądzikowi, szczególnie, jeśli ten ma ostry przebieg.
  • Warto również zadbać o odpowiedni poziom witaminy E w organizmie, która zapobiega utlenianiu się witaminy A, która jest tak ważna w walce z trądzikiem. Ponadto, nie bez przyczyny jest ona nazywana witaminą młodości. Skutecznie przeciwdziała procesowi starzenia się komórek.
  • Biotyna to kolejna substancja skuteczna w walce z trądzikiem, ponieważ zapobiega łojotokowi skóry.
  • Witamina PP nawadnia tkanki, dzięki czemu skóra nie jest przesuszona, co z kolei ma negatywny wpływ na stan skóry.

Dieta na trądzik co jeść? – jadłospis

Warto postawić na produkty spożywcze, które są bogate w wyżej wymienione witaminy. Nie może w nich również zabraknąć wartościowych składników mineralnych, takich jak: cynk, potas, magnez. Jedzmy więc dużo czerwonych warzyw i owoców, które są źródłem witaminy A. W jadłospisie nie powinno zabraknąć czerwonej i żółtej papryki, truskawek, pomidorów, marchwi, czerwonego melona. Podobnie jest w przypadku wszystkich zielonych warzyw liściastych, które posiadają witaminy z grupy B, a więc: szpinaku, sałaty, brokułów, natki pietruszki.

Warto jeść warzywa i owoce w postaci surowej oraz gotowanej. Produkty zbożowe to kolejny punkt w codziennym menu. Dostarczają do organizmu witaminy z grupy B oraz cynk. Jedzmy zatem płatki owsiane, pieczywo razowe i graham, płatki jęczmienne, brązowy ryż, kaszę jęczmienną. Nie należy bać się produktów gruboziarnistych, tylko należy włączyć je do codziennej diety. Ziarna zbóż, bogate w błonnik, pomagają w oczyszczaniu organizmu z toksyn, ponieważ usprawniają pracę jelit i całego przewodu pokarmowego. W ten sposób jesteśmy chronieni od wewnątrz przed powstawaniem kolejnych wyprysków na skórze.

Mleko oraz przetwory mleczne to kolejne produkty spożywcze, które są skuteczną bronią w walce z trądzikiem. Jedzmy więc kefiry, maślanki, sery, jogurty, twarogi oraz mleko. Oprócz witamin B2 oraz B12 posiadają cenne kultury bakterii, które odpowiadają za zdrowie naszego organizmu. Nie warto wykluczać z jadłospisu ryb i mięsa. Te pierwsze, bogate w kwasy omega-3 pomagają w transporcie wody w organizmie, odpowiadają za prawidłowy stan skóry zapobiegając jej rogowaceniu oraz powstawaniu zakrzepów naczyniowych. Zdecydowanie najlepsze w tym przypadku są ryby morskie, czyli śledź, łosoś, halibut, dorsz i makrela. Z koeli mięso, podobnie jak jaja i rośliny strączkowe to bogate źródło cynku, białka i witamin z grupy B. Oczywiście dieta na trądzik musi obejmować wodę. Jej obecność w organizmie jest konieczna z wielu powodów. Ze względu na trądzik cenione są jej właściwości nawilżające organizm od wewnątrz.

Drożdże

Drożdże to kopalnia witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B 6, B9, B12) oraz E, D i H. Zawierają również proteiny, składniki mineralne, chrom oraz seler. Wszystkie one mają działanie oczyszczające i odżywcze, a więc działają przeciwtrądzikowo. Również wzmacniają skórę osłabioną zmianami skórnymi. Warto więc zrobić sobie domową maseczkę. Potrzebne do tego są 2 dkg drożdży oraz 2 łyżki ciepłego mleka. Składniki mieszamy ze sobą. Powstałą papkę nakłada się na twarz na 15-20 minut. Następnie wystarczy spłukać ją ciepłą wodą.

Truskawki

Z pewnością mało kto wie, że te pyszne owoce są skuteczną bronią w walce z trądzikiem. Z racji tego, że są to owoce sezonowe, warto wycisnąć z nich wszystko, co dobre. A co dobrego posiadają? Niezwykle dużą zawartość witaminy C, flawony i flawonoidy. Mają one działanie antybakteryjne, odżywcze i ściągające. Łagodzą również podrażnienia i rozjaśniają przebarwienia, które powstają na skutek poważnych zmian trądzikowych. Do celów kosmetycznych wystarczy użyć soku z truskawek, którym przemywa się miejsca na skórze zmienione trądzikiem.

Miód

Kolejny produkt, który znajduje się w każdej szafce kuchennej, a który jest skuteczną bronią w walce z trądzikiem jest miód. Jest to źródło wielu cennych składników mineralnych oraz witamin. Jego działanie ma charakter antybakteryjny, łagodzący podrażnienia oraz nawilżający. Potrafi skutecznie zmniejszyć szpecące blizny potrądzikowe. Wystarczy zrobić maseczkę, która wymaga niewielkiego wysiłku. Na oczyszczoną wcześniej twarz nakłada się płynny miód, który po kilkunastu minutach należy zmyć ciepłą wodą.

Kefir

Szukając skutecznej broni do walki z trądzikiem warto zajrzeć do lodówki i znaleźć w niej kefir. Jest on źródłem wapnia, białka, witaminy B2, B12, K oraz D, a także dobroczynnych bakterii. Okłady z kefiru działają łagodząco i ściągająco na skórę.

Jajka

Jaja zawierają witaminy z grupy B, D, E, H oraz witaminę A. Są także źródłem cennych składników mineralnych, takich jak fosfor, siarka, mangan, potas, magnez, mangan, chlor, jod, cynk, miedź, żelazo oraz fluor. Wszystko to skutecznie walczy z uporczywym trądzikiem. Osoby nim dotknięte powinny stosować maseczkę zrobioną z białka kurzego jajka ubitego z sokiem z połowy cytryny. Powstałą masę wystarczy nałożyć na twarz na 10-15 minut, po czym zmyć ciepłą wodą. Dzięki dodaniu soku z cytryny maseczka zyskuje właściwości wybielające przebarwienia. Jedynie osoby uczulone na jaja powinny unikać tego rodzaju domowej maseczki.

Sól z Morza Martwego

Sól z Morza Martwego to kolejna skuteczna broń w walce z trądzikiem. Dzięki wysokiej zawartości magnezu, potasu, wapnia i żelaza pomaga w leczeniu m.in. choroby łojotokowej, a tym samym trądziku młodzieńczego. Łagodzi podrażnienia, stany zapalne, regeneruje zniszczoną skórę, głęboko oczyszcza. Warto więc każdego dnia przemywać twarz oraz inne miejsca na ciele z wypryskami solą rozpuszczoną w ciepłej wodzie.

Ziarna zbóż

Ziarna zbóż, szczególnie owies, żyto i pszenica to doskonałe naturalne kosmetyki zwalczające trądzik. Dzieje się tak przede wszystkim dzięki zawartości w nich białka, witaminy E oraz pochodzących z grupy B. Zboża walczą z wypryskami i regenerują skórę, poprzez swoje działanie o charakterze oczyszczającym, łagodzącym i kojącym. Wystarczy zmielić ziarna na proszek i zmieszać je z wodą, aby móc nałożyć je na twarz na kilkanaście minut. Później maseczkę należy zmyć ciepłą wodą.

Aspiryna

Aspiryna w postaci własnoręcznie zrobionej maseczki działa zmiękczająco i wygładzająco na skórę twarzy, dlatego jest dobra do walki ze zmianami trądzikowymi. Jej działanie jest przybliżone do tego, którym charakteryzuje się kwas salicylowy. Do przygotowania maseczki potrzebne będą tabletki aspiryny (4-5), koniecznie niepowlekanej, 1-2 łyżki letniej wody, miód lub jogurt naturalny (w zależności od efekty, jaki chce się uzyskać). Rozgniecioną aspirynę wymieszaną z wodą oraz miodem wystarczy nałożyć na twarz (to w przypadku, gdy chce się uzyskać konsystencję papki, która lepiej będzie trzymać się skóry). Natomiast, jeśli celem jest złagodzenie podrażnień wystarczy do papki dodać jogurt naturalny. Gdy maska wyschnie, należy ją zdjąć z twarzy delikatnymi kolistymi ruchami.

Domowe sposoby na trądzik są doskonałą alternatywą dla kosmetyków z drogerii. Przede wszystkim są zdecydowanie tańsze, są również mniej inwazyjne, a więc łagodniejsze, jeśli nie pomogą, to na pewno nie zaszkodzą w przeciwieństwie do wielu kosmetyków, można je stosować nawet kilka razy w tygodniu.

Czego unikać?

Osoby z problemami skórnymi powinny wystrzegać się niektórych produktów pokarmowych. Należą do nich:

  • pikantne potrawy
  • kakao
  • alkohol
  • tłuste potrawy
  • sól
  • fast foody
  • słodycze

Najlepszym rozwiązaniem jest całkowite ograniczenie tych produktów, jednak w wielu przypadkach wystarczy, jeśli się je tylko ograniczy. Jednocześnie nie można zapominać o leczeniu farmakologicznym oraz używaniu odpowiednich kosmetyków do cery z problemami trądzikowymi. Prawidłowa dieta na trądzik to pomoc w walce z uciążliwymi dolegliwościami.

Chcąc złagodzić trądzik lub całkowicie mu zapobiegać, warto stosować się do kilku reguł:

  • należy ograniczyć alkohol, pikantne oraz tłuste jedzenie, kakao
  • należy stosować kosmetyki odpowiednie do rodzaju swojej cery
  • nie warto zbyt intensywnie się opalać
  • należy dokładnie osuszać skórę po umyciu
  • dobrze jest unikać stresu
  • koniecznie należy unikać wyciskania wyprysków
  • warto uzupełniać niedobory witamin, szczególnie tych z grupy B, D oraz K
  • dobrze też dbać o higienę jamy ustnej, ponieważ wiele problemów z cerą wywoływanych jest przez…chore zęby

jednocześnie należy zdawać sobie sprawę z tego, że nie są to rozwiązania dla każdego. Ich skuteczność jest wysoka szczególnie u osób, których gospodarka hormonalna nie jest zaburzona.