Strona główna » Odżywianie » Japońska dieta z Okinawy – przepis i zasady codziennego menu na długowieczność

Japońska dieta z Okinawy – przepis i zasady codziennego menu na długowieczność

Tak jedz, jakby jedzenie było źródłem uzdrawiającej siły – brzmi tajemniczo i nieco górnolotnie? Być może, ale jest to zdanie często słyszane z ust mieszkańców malutkiej wyspy Okinawa, która leży pomiędzy Japonią a Tajwanem.


Okinawa fascynuje. I nie chodzi tylko o rajski krajobraz, ale również o życie mieszkańców tej wyspy. To właśnie tam żyje najwięcej na świecie stulatków. Naukowcy dowiedli również, iż mieszkańcy wspomnianej wyspy w porównaniu z innymi społecznościami 30% rzadziej chorują na raka i 50% – na choroby serca.



Czym tak naprawdę jest dieta Okinawa?

Kluczem do szczupłej sylwetki i zdrowia według japońskich mieszkańców Okinawy jest dieta. Odpowiedź wydaje się być prosta – gęstość energetyczna pokarmów. Jest to stosunek wartości energetycznej produktu do jego masy, a więc liczba kalorii na gram.

Według tej wartości dzieli się omawianą dietę na cztery kategorie:

  • produkty bardzo lekkie (herbata albo szparagi) – maksymalnie zawierają 0,8 kcal/g,
  • produkty lekkie (ryby, brązowy ryż) – maksymalnie zawierają 0.8-1,5 kcal/g,
  • produkty średnio ciężkie (chude czerwone mięso, chleb) – maksymalnie zawierają 1,5-3 kcal/g,
  • produkty ciężkie (smażone potrawy, desery) – maksymalnie zawierają 3-9 kcal/g.

Okinawczycy unikają potraw z ostatniej grupy. Do ich codziennego menu w diecie dołączają natomiast produkty bardzo lekkie oraz lekkie. Należy zatem sięgać po produkty, które sycą, ale nie tuczą. Spożywać można rośliny strączkowe, ryby, białe mięso, warzywa, owoce, pełne ziarna zbóż. Wrogiem mieszkańców Okinawy są słodycze i produkty smażone.



Dietę z Okinawy można potraktować raczej jako wskazówkę do zmiany nawyków żywieniowych. Zalety diety to: podkreślanie znaczenia spożywania produktów bogatych w wapń oraz kwasy omega-3, nie przejadanie się, wybieranie produktów dobrych dla zdrowia pod względem jakościowym i ilościowym, a także propagowanie aktywności fizycznej.

Zasady codziennego menu diety z Okinawy

Wśród dozwolonych produktów w diecie z Okinawy znajdują się:

  • surowe warzywa i owoce – w tym cenne pomidory i słonecznik,
  • pełnoziarniste produkty,
  • oliwa,
  • awokado,
  • orzechy,
  • drób,
  • ryby,
  • tofu,
  • brązowy ryż,
  • owoce morza,
  • woda mineralna,
  • herbata czarna, zielona, oolung albo jaśminowa.

Zakazane w okinawskiej diecie jest natomiast spożywanie:

  • słodyczy,
  • chleba,
  • smażonych lub przemysłowo przetwarzanych produktów,
  • makaronu z białej mąki,
  • produktów mlecznych.




W umysłach wielu kobiet rodzi się teraz pytanie: czy dieta mieszkańców jest bezpieczna? Tak, gdyż produkty o niskiej gęstości energetycznej pokarmów są dostarczycielami węglowodanów, witamin, minerałów, zdrowych tłuszczów, a także dużej ilości białka. Okinawczycy aż 7 razy dziennie sięgają po produkty pełnoziarniste oraz warzywa i owoce. Ponadto tylko jedną czwartą talerza zajmują u nich produkty pochodzenia zwierzęcego, a trzy czwarte – produkty roślinne.

Wadą diety z Okinawy jest wykluczenie produktów mlecznych, olejów (są źródłem niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych) oraz chleba (jest źródłem węglowodanów złożonych ). Jest też trudna w realizacji w warunkach polskich dla przeciętnego, zapracowanego człowieka – chociażby ze względu na konieczność spożycia przed każdym posiłkiem tradycyjnej zupy Miso.

Dietę z okiwany stosowali miedzy innymi: Oprah Winfrey i Victoria Beckham. Zmiana menu okazała się dla celebrytek strzałem w dziesiątkę.