Gdzie jesteś: Strona Główna / Ciąża / Chrapanie i zatory w ciąży – jak zapobiegać i przestać chrapać w nocy? – poznaj przyczyny

Chrapanie i zatory w ciąży – jak zapobiegać i przestać chrapać w nocy? – poznaj przyczyny



dlaczego chrapie w ciąży

Nawet jeśli nigdy wcześniej nie chrapałeś, chrapanie jest dość powszechne w czasie ciąży i dotyka średnio około 1 na 3 kobiety w ciąży. Zadbaj o prawidłową jakość snu i pozwól także partnerowi spokojnie spać by nie skarżył się na ciągłe nocne koncerty. Dolegliwość, która – choć zwykle ma błahe przyczyny – może wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.


Niestety chrapanie i przekrwienie pogarszają się wraz z postępem ciąży. Dobra wiadomość jest taka, że ​​jeśli zaczniesz chrapać po raz pierwszy w ciąży, prawdopodobnie przestaniesz zaraz po urodzeniu dziecka .



Co powoduje chrapanie u kobiet podczas ciąży?

Najbardziej prawdopodobnymi przyczynami chrapania w trakcie snu są wzmożone hormony ciążowe, które powodują puchnięcie błon śluzowych nosa, co prowadzi do przekrwienia błony śluzowej nosa, która zwiększa się podczas leżenia – co znacznie utrudnia przepływ powietrza.

Winny jest również nadmierny przyrost masy ciała w ciąży, ponieważ powoduje powstanie dodatkowej tkanki tłuszczowej – gromadzenie się wokół głowy i szyi oraz górnych dróg oddechowych, tym samym pogarszając swobodne oddychanie zmuszając cię do oddychania przez usta podczas snu, i częstszego chrapania.

Wiele kobiet w ciąży skarży się również na mniejszą odporność i częstsze przeziębienia, które także przyczyniają się do zatkania nosa.

Na szczęście dla wielu z nas jest to tylko tymczasowy nawyk.



Głośne chrapanie może być objawem obturacyjnego bezdechu sennego. Chorzy doświadczają blokady w drogach oddechowych, która powoduje, że na chwilę przestają oddychać we śnie. Może się to zdarzyć setki razy w ciągu nocy!

Zwróć uwagę na te znaki ostrzegawcze: głośne sapanie / duszenie się, głośne chrapanie i senność w ciągu dnia.

Oznaki bezdechu sennego w ciąży:

  • głośne chrapanie
  • głośny i trudny oddech
  • powtarzające się sapanie lub prychanie, gdy oddychanie jest przerywane na krótki czas
  • nie czuć się odświeżonym po śnie i będąc zmęczonym w ciągu dnia

Zobacz: Ile przytyje w ciąży – prawidłowa waga ciała w ciąży


Dlaczego kobiety chrapią?

Nawet jeśli nie zdajesz sobie sprawy z tego, że zdarza ci się chrapać, konsekwencje nocnych problemów ze swobodnym oddychaniem możesz dotkliwie odczuwać w ciągu dnia.

  • Pierwsze objawy chrapania często zaczynają się, gdy hormony ciążowe powodują przekrwienie błony śluzowej nosa już od około 14 tygodnia w drugim trymestrze ciąży.
  • W trzecim trymestrze ciąży, prawdopodobieństwo występowania chrapania jest nawet trzykrotnie większe niż w przypadku kobiet, które w ciąży nie są.
  • W niektórych przypadkach chrapanie może być oznaką cukrzycy ciążowej , dlatego należy wykonać test przesiewowy na poziom glukozy w 24–28 tygodniu ciąży (lub wcześniej, jeśli sugeruje to lekarz).
  • Chrapanie w ciąży można również powiązać z bezdechem sennym, zaburzeniem, które może pozbawić Ciebie i Twoje dziecko tlenu (szczególnie w trzecim trymestrze ciąży jak i kobiet z nadwagą). Ponieważ bezdech senny może zwiększać ryzyko powikłań, takich jak stan przedrzucawkowy, szczególnie ważne jest, aby poinformować lekarza, jeśli chrapiesz znacznie bardziej niż zwykle.
  • Skutki chrapania w ciąży mogą być jednak o wiele poważniejsze. Jak dowodzą badania, istnieje związek między chrapaniem, które pojawiło się właśnie w ciąży, a zwiększonym ryzykiem wystąpienia u kobiety nadciśnienia tętniczego.
  • Chrapaniem w ciąży może powodować wystąpienie cesarskiego cięcia i niskiej wagi urodzeniowej dziecka.
Chrapanie zaburza bowiem zdrowy sen, sprawiając, że jesteś słaba i zmęczona. Dla większości kobiet chrapanie podczas ciąży jest bardziej irytujące niż cokolwiek innego. To powiedziawszy, nie wahaj się porozmawiać z lekarzem, jeśli nie pozwala ci to spać spokojnie.



Co mogę zrobić z chrapaniem w czasie ciąży?

Chrapania u kobiet w ciąży nie powinno się lekceważyć. Szczególną uwagę należy zwrócić na systematyczne pomiary ciśnienia krwi. Trzeba również zadbać o higienę snu. Sprawdź, czy mniej chrapiesz, układając głowę wyżej czy niżej. Przed snem możesz wykonać inhalację, która udrożni nos, bądź sięgnąć po spray na bazie wody morskiej.

Podrażnienie śluzówki może być związane również z niską wilgotnością powietrza, warto więc nabyć nawilżacz powietrza. Uczulenie jest także możliwe, więc po prostu wyklucz to, zmniejsz wszelkie potencjalne alergeny, takie jak kurz lub sierść zwierząt domowych.



Jak leczyć i pozbyć się chrapania w ciąży?

Poniższe kroki mogą pomóc w zapobieganiu chrapania podczas ciąży:

  • Noś pasek nosowy lub rozszerzacz nosa, aby szeroko otworzyć nozdrza . Możesz je kupić w aptekach;
  • Spróbuj użyć nawilżacza powietrza w sypialni;
  • Spróbuj spać na boku z lekko uniesioną głową pomoże również utrzymać otwarte drogi oddechowe podczas snu;
  • Podnieś lekko głowę poduszką(typowym Jaśkiem) – może to również pomóc w przypadku występowania zgagi ciążowej ;
  • Miej oko na swoje spożycie kalorii podczas ciąży, aby upewnić się, że dodatkowa waga nie przyczynia się do chrapania;
  • Trzymaj się z dala od alkoholu i tytoniu, które mogą hamować sen (powinieneś ich unikać, gdy jesteś w ciąży!)




Nie ma wielu dowodów na to, że olejki eteryczne mogą pomóc, ale niektóre kobiety przysięgają na nie. W szczególności olejek eukaliptusowy i mentol są tradycyjnie stosowane w celu zatoru, chociaż należy skonsultować się z farmaceutą przed użyciem ich podczas ciąży .

Czy po porodzie przestane chrapać w nocy?

Tak – jeśli chrapanie zaczęło się podczas ciąży, prawie na pewno ustanie wkrótce po urodzeniu dziecka. Twoje hormony uspokajają się i tracisz nadwagę i płyn owodniowy, który nosiłaś przez 9 miesięcy ciąży. To czynniki które są głównymi przyczynami powstawania chrapania, kiedy się spodziewasz dziecka.