Mojniemowlak.pl / Kalendarz ciąży / 19 tydzień ciąży

19 tydzień ciąży



To już 19. tydzień ciąży, czyli 17. tydzień od chwili poczęcia. Drug trymestr biegnie płynnie i bez większych kłopotów. W porównaniu z dolegliwościami pierwszego trymestru ten wydaje się być prawdziwym błogosławieństwem. Maleństwo systematycznie informuje Cię o swym istnieniu delikatnymi kopnięciami, u lekarza słyszysz niezwykle kojący odgłos bicia maleńkiego serduszka, a podczas badania USG możesz zaobserwować, jak maluszek harcuje w Twoim brzuchu.


19 TYDZIEŃ KTÓRY TO MIESIĄC CIĄŻY ?

Jesteś w drugim tygodniu 5 miesiąca ciąży będąc jednocześnie nadal w drugim trymestrze ciąży.

Badania lekarskie w 19 tc

Pamiętaj, że kolejna wizyta kontrolna powinna odbyć się między 15. a 20. tygodniem ciąży. Obejmuje ona pomiar ciśnienia tętniczego, kontrolę masy ciała oraz badanie ginekologiczne. Lekarz zleci także wykonanie badań krwi i moczu.

Jeśli w tym tygodniu masz planowane badanie USG, to być może poznasz płeć swojego dziecka – na tym etapie ciąży uzyskany wynik jest już bardzo wiarygodny! Jedyną przeszkodą w poznaniu “prawdy” jest brak współpracy ze strony Twojego maluszka.

Zmiany i objawy w 19. tygodniu ciąży

Co się dzieje z moimi nogami?

Na tym etapie ciąży mogą pojawić się dolegliwości związane z nadmiernym zatrzymywaniem wody w organizmie. Należą do nich m.in.:

  • bóle nóg;
  • puchnięcie;
  • drętwienie;
  • uporczywe skurcze;
  • zwiększenie rozmiaru stopy – spowodowane jest m.in. rozluźnieniem więzadeł. Do nowego rozmiaru butów musisz się przyzwyczaić, zmiana ta w większości przypadków jest trwała i nieodwracalna.

Aby ulżyć swoim zmęczonym stopom, staraj się ograniczyć spożycie soli i zacznij stosować łagodne żele chłodzące do pielęgnacji spuchniętych stóp. Nigdy nie ograniczaj spożycia wody i innych płynów – w ten sposób możesz sobie tylko zaszkodzić.

Czy to możliwe, że widzę słabiej?

Tak, to możliwe. Zmiany hormonalne w ciąży mogą spowodować pogorszenie ostrości widzenia. Możesz to zauważyć zwłaszcza wtedy, gdy masz wadę wzroku i nosisz okulary lub szkła kontaktowe. W pewnym momencie stają się one “za słabe”. Nie jest to objaw niepokojący, ale na pewno warto udać się do okulisty. Jeśli natomiast towarzyszą temu mroczki przed oczami, zamazany obraz lub podwójne widzenie, to jak najszybciej udaj się do lekarza pierwszego kontaktu.

Dlaczego po wstaniu z łóżka mam zawroty głowy?

Najprawdopodobniej jest to efekt przeciążenia układu krwionośnego. W Twoich naczyniach jest teraz znacznie więcej krwi niż przed ciążą. Zawroty głowy są dość powszechną przypadłością, na którą uskarżają się przyszłe matki.

Aby zminimalizować te przykre objawy, postaraj się łagodnie i płynnie zmieniać pozycje, unikaj gwałtownego wstawania i podnoszenia głowy.

Innym powodem może być zbyt niski poziom cukru we krwi, dlatego zawsze miej w pobliżu jakąś przekąskę. Może to być np. sucharek, herbatnik, kanapka, daktyle itp. Dzięki nim w szybki sposób podniesiesz poziom cukru we krwi.

Co jeszcze może mieć miejsce i ulec zmianie w 19. tygodniu ciąży?

  • krwawienia z dziąseł;
  • nadmiar śliny w ustach;
  • przebarwienia na skórze;
  • rozstępy;
  • popękane naczynka krwionośne;
  • swędzenie skóry;
  • uczucie zatkanego nosa;
  • bóle pleców, kręgosłupa i okolic spojenia łonowego;
  • wzrost ciśnienia krwi;
  • wzmożona potliwość;
  • zmienność nastrojów;
  • zaburzenia koncentracji i problemy z pamięcią;
  • zaparcia;
  • zgaga.

Może się zdarzyć, że niektóre dolegliwości będą Ci towarzyszyć do samego końca ciąży – jednak nie jest to sprawa przesądzona.

Co robić, by zminimalizować bóle pleców?

  • staraj się siedzieć prosto – unikaj garbienia się. Wybieraj miejsca siedzące z wygodnym oparciem;
  • nie zakładaj nogi na nogę;
  • staraj się kłaść nogi nieco powyżej linii ciała (np. na podnóżku);
  • unikaj długiego stania i siedzenia – staraj się w miarę często zmieniać pozycje ciała;
  • zrezygnuj ze szpilek i butów na wysokim obcasie – zalecane są te z szerokim, maksymalnie 5 cm obcasem. Pamiętaj, że zupełnie płaskie obuwie też nie jest wskazane;
  • zainwestuj w wygodny materac;
  • uważaj podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów – nie schylaj się po nie z pozycji stojącej, tylko ukucnij i podnieś przedmiot na ugiętych kolanach;
  • wybierz się na basen – woda skutecznie odciąży kręgosłup;
  • wykonuj proste ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i miednicy;
  • kontroluj przyrost masy ciała – im więcej przytyjesz, tym gorzej zniesie to Twój kręgosłup.

Śpij na lewym boku

Spanie na brzuchu od pewnego czasu nie jest już możliwe, a spanie na wznak zaczyna robić się mało komfortowe. Poza tym spanie na plecach zaburza swobodny dopływ krwi do serca i naczyń mózgowych (rosnąca macica uciska naczynia żylne), w wyniku czego mogą Ci dokuczać zawroty głowy, zasłabnięcia i bóle kręgosłupa. Taka pozycja może też utrudniać oddychanie, nasilać dolegliwości związane z hemoroidami i spowalniać układ trawienny.

Jeśli męczą Cię dolegliwości, poproś lekarza o pomoc

Nikt nie powiedział, że w ciąży trzeba cierpieć z powodu przykrych dolegliwości. Jeśli domowe sposoby zawodzą, to warto zwrócić się o pomoc do specjalisty. Z wieloma dolegliwościami można sobie poradzić farmakologicznie. Oczywiście z uwagi na ciążę lekarze ograniczają do minimum przypisywanie leków czy innych medycznych specyfików, ale czasem ich wdrożenie to najlepsze wyjście. Przyjmowanie leków wcale nie oznacza, że urodzisz chore dziecko. Lekarz doskonale wie, jaki lek może Ci przepisać, by Tobie pomóc, a dziecku nie zaszkodzić.